assalamualaikum..

Friday, February 27, 2009

terfikir..

hmm..
lame da x update blog imanulfalah ni..
sibuk ngn keje2 yang jd penghalang..hihii
mlm smlm sy mendengar talk show dr ust.Hasrizal..(www.saifulislam.com)
tjuk talk show ny, 'integriti luar kampung'
byk yg ditekan kn dlm perisianny..
salah 1 ny, kita perlu MENCABAR DIRI SENDIRI! dan bertanding dgn diri sendiri..
ust menceritakan pengalaman hidupny..
die sggup tglkn keluarga utk smbung pelajarnnya dlm bidang yg die btul2 minat ditempat yang dicabar seniorny..
dari situ, br sy terfikir.. sy jg perlu berubah dan betulkn niat..
cube usaha dgn ape yg kte nak..
ha lg 1, ust Hasrizal ckp, kte kene mulakan langkah kte dgn melihat keakhirnya...
mksudny kte kene fikir kedepan...
mcm sy, sy kene truskn bidang sy ni wlu xminat...kene tanamkn minat..kene fikir ms dpn..
ape2 pn, stp yg berlaku dlm diri kita, ade hikmahny...
kte merancang, Allah tentukn sgl ny...

Sunday, February 8, 2009

PINK colour???

em..
nak cerita sikit...
hari tu masa tengah makan tengah hari kat pkp,
ada seorang budak pompuan ni duduk kat sebelah meja saya makan sambil pegang air botol mineral...
tapi apa yang say nak cerita kat sini,
bukan pasal budak perempuan ni..
tapi..

pasal botol air mineral yang dipegangnya tu...

tidak la ' hot' sangat pasal btol air tu...

cuma air yang kat dalam botol tu, pink colour..

WAH!

budak tu bawak air SIRAP BANDUNG pergi kampus!!!

macam lucu je.. dah besar-besar bawak air manis pergi kampus..huhu (0_o)

isi dalam botol mineral pula tu..
rase-rasanya bawak air manis masa sekolah rendah dulu je.. hihihih...
alamak terjahat mulut la pula..
what ever...
p/s: ikut diri masing-masing la kan nak bawak air kosong ke apa... asalkan diri kita selesa..
orang nak kata, kata la... masa tu je diaorang nak kata... lepas tu org akan senyap..
enjoy your self!! =]


Saturday, February 7, 2009

CEMERLANG DENGAN DOA





Berdoalah kepadaku akan Aku perkenankan permintaanmu.

surah al-Mukmin: ayat 60



Doa ialah ibu ibadah. Demikian yang disabdakan Nabi SAW mengikut riwayat Imam Tirmizi.

Doa adalah rahmat yang diturunkan. Ia dapat dikiaskan dengan perisai yang menjadi sebab senjata tidak menembusi badan.


diriwayatkan oleh Imam Tirmizi, Nabi SAW bersabda,

(Mintalah kepada Allah kurniaannya. Sesungguhnya Allah menyukai permohonan (dari hambanya).)



Adab-Adab Berdoa


Doa yang diterima oleh Allah ialah doa yang datang dari hati yang khusyuk. Ketika berdoa beberapa adab perlu dijaga agar doa itu diberkati dan dimakbulkan Allah.

Antara adab-adab itu ialah:


1. Memilih waktu yang mulia.


Antara waktu-waktu istimewa yang baik untuk berdoa, berpandukan hadis-hadis Nabi SAW, ialah di bulan Ramadan, pada hari Jumaat, pada hari Arafah, waktu sahur, ketika sedang berjihad, waktu hujan turun, selepas melaksanakan solat-solat fardu, antara azan dan iqamat, ketika sedang berpuasa dan ketika sedang sujud dalam solat.


2. Merendahkan diri kepada Allah dan khusyuk.


Dalam surah Al-‘raf ayat 55 Allah berfirman:
Berdoalah kepada Tuhanmu dengan rendah hati dan takut.


3. Bertaubat daripada dosa dan mengembalikan semula hak mereka yang telah dizalimi.


Dosa yang dilakukan akan menjadi benteng yang menghalang penerimaan doa oleh Allah. Hal ini disebutkan dalam Al-Azkar oleh Imam An-Nawawi. Allah berfirman dalam surah At-Tahrim ayat 8,

(Wahai mereka yang beriman bertaubatlah kepada Allah dengan taubat nasuha (iaitu taubat yang sebenarnya).


4. Meyakini bahawa doa itu akan diterima.


Maksudnya, hendaklah kita berfikiran positif ketika berdoa. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Tirmizi, Nabi SAW bersabda, (Berdoalah kepada Allah dengan kamu meyakini bahawa ia akan diterima.)


5. Tidak tergesa-gesa.


Imam Bukhari dan Muslim meriwayatkan, Nabi SAW bersabda, (Doa seseorang kamu akan diperkenankan selagi mana dia tidak bersikap tergesa-gesa dengan berkata, (Aku telah pun berdoa tetapi nampaknya tidak diperkenankan) Mereka yang tergesa-gesa bersikap seolah-olahnya mengetahui apa yang terbaik untuk diri mereka.


6. Hendaklah dimulakan sesuatu doa dengan memuji Allah dan berselawat ke atas Rasulullah SAW.


7. Disunatkan mengulang-ulangi sesuatu doa untuk menampakkan kesungguhan.


Hal ini diriwayatkan oleh Imam Abu Daud melalui sahabat Abdullah ibn Masud yang berkata, (Sesungguhnya Rasulullah amat gemar mengulang-ulangi doa dan istighfar tiga-tiga kali.)



tetapi...

terdapat segelintir golongan manusia yang tidak sedar akan nikmat Allah lalu berkata:

" aku sudah berdoa, tetapi tidak nampak apa-apa yang Allah bagi dan tiada perubahan pun. kalau begitu, labih baik tidak perlu berdoa"


Astagfirullah.. moga kita bukan dikalangan orang yang jahil..


Punca Doa Tertolak


- sumber rezeki yang haram


Ibrahim ibn Adham pernah pada suatu ketika berada di kota Basrah. Beliau ditanya tentang punca sesuatu doa tidak dimakbulkan oleh Allah. Beliau berkata,


Pertama, kamu mengenal Allah tetapi kamu tidak menunaikan haknya. Kedua, kamu mengatakan bahawa kamu mencintai rasulullah tetapi kamu tidak mengikut sunahnya. Ketiga, kamu membaca Al-Quran tetapi kamu tidak beramal dengannya. Keempat, kamu menerima nikmat Allah tetapi kamu tidak menunaikan syukurnya. Kelima, kamu berkata bahawa syaitan itu musuh kamu tetapi kamu tidak menentangnya. Keenam, kamu berkata bahawa syurga itu benar tetapi kamu tidak beramal untuknya. Ketujuh, kamu berkata bahawa neraka itu benar tetapi kamu tidak melarikan diri daripadanya. Kelapan, kamu berkata bahawa mati itu benar tetapi kamu tidak bersedia untuk menghadapinya. Kesembilan, kamu bangun dari tidur dan kamu menceritakan tentang keaiban orang lain dan kamu melupakan keaiban dirimu sendiri. Kesepuluh, kamu mengebumikan mayat tetapi kamu tidak mengambil pengajaran darinya.)





HARI - HARI MENDATANG

assalamualaikum w.b.t




em...hari ni seharian duduk kat lab journalism...
duk siapkan USIM 2day..
kate ny kene siapkan page msing2..
MT USIM 2day lg la..smpi dah kul6 lbih pn xbalik2 lg..
tp last2 ade jgk yg kene sbmit isnin ni coz ade group yg xsiap..hihi..=]


kat bilik journalism td, msing2 sbuk ngn keje dorg.
Alhamdulillah group sy dpt siapkan page ktorg.
syukran yani dan kak elis..cz bg kerja sama..


em..
yang syok ny hri ni,
blik dr bilik journalism dah kul6, perut pn dah lapar..
hmm..ape lg, sy ngan najwa singgah stadium la g mkn..
mkn NASI AYAM MADU kt kedai taufik dan onje..
lucu nye, ktorg minta sup kt baya 2, die blh bg sambal kicap plak kt ktorg..
(ni mesti kes xpaham bahasa melayu mamat bangla 2)
huhu (o_0)



dah penat berjalan tiap gerai,
akhir ny sy beli ' usb computer vacuum cleaner'..
4hengget je..
rase x lah buang mase g stadium..ade la jgk brg yg dibeli..




( ni la vacuum laptop yg beli kt pc fair 2..)



em..
Alhamdulillah..
sy dpt tempuhi dan nikmati kehidupan hari ni..
moga esok, Allah panjangkan umur agar dpt menjalani kehidupan yang sy masih belum tau apa yg akn berlaku..

Friday, February 6, 2009





video




MENANTI DI BARZAKH by far east

Ku Merintih, Aku Menangis,
Ku Meratap, Aku Mengharap,
Ku Meminta Dihidupkan Semula,
Agar Dapat Kembali Ke Dunia Nyata,


Perjalanan Rohku,
Melengkapi Sebuah Kembara,
Singgah Di Rahim Bonda, Sebelum Menjejak Ke Dunia,
Menanti Di Barzakh, Sebelum Berangkat Ke Mahsyar,
Diperhitung Amalan,
Penentu Syurga Atau Sebaliknya


Tanah Yang Basah Berwarna Merah,
Semerah Mawar Dan Jugak Rindu,
7 Langkah Pun Baru Berlalu,
Seusai Talkin Penanda Syahdu,
Tenang Dan Damai Di Pusaraku,
Nisan Batu Menjadi Tugu,
Namun Tak Siapa Pun Tahu Resah Penantianku..



Terbangkitnya Aku Dari Sebuah Kematian,
Seakan Ku Dengari,
Tangis Mereka Yang Ku Tinggalkan,
Kehidupan Disini Bukan Suatu Khayalan
Tetapi Ia Sebenar Kejadian..


Kembali Oh Kembli,
Kembalilah Kedalam Diri,
Sendirian Sendiri,Sendiri Bertemankan Sepi,
Hanya Kain Putih Yang Membaluti Tubuhku,
Terbujur Dan Kaku,
Jasad Terbujur Didalam Keranda Kayu..



Ajal Yang Datang Dimuka Pintu ,
Tiada Siapa Yang Memberi Tahu,
Tiada Siapa Pun Dapat Hindari,
Tiada Siapa Yang Terkecuali,
Lemah Jemari Nafas Terhenti,
Tidak Tergambar Sakitnya Mati,
Cukup sekali Jasadku Untuk Mengulangi,



Jantung Berdenyut Kencang,
Menantikan Malaikat Datang,
Mengigil Ketakutan Gelap Pekat Dipandangan,
Selama Ini Diceritakan kini Aku Merasakan
Dialam Barzakh Jasad Dikebumikan



Ku Merintih, Aku Menangis,
Ku Meratap, Aku Mengharap,
Ku Meminta Dihidupkan Semula,
Agar Dapat Kembali Ke Dunia Nyata....








IKHLASKAH TAUBAT KITA?

Ya ALLAH! Ampunkan aku ya Allah..
Maafkan aku.. Ampunkan dosa-dosaku ya Allah..
Terimalah taubatku ya Allah..

Seringkali kita berdoa memohan dan meminta dosa- dosa kita dihapuskan oleh Allah..
Tetapi..
Ada segelintir hamba Allah yang tetap melakukan kembali dosa yang mereka buat setelah mereka memohon dosa-dosa tersebut diampunkan.. mereke tidak bersungguh-sungguh untuk berubah dan bertaubat.. lisannya sahaja melafazkan kalimah taubat sedangkan ia masih lagi bergelumang dengan dosa dan maksiat

Ulama’ telah menyebutkan syarat-syarat yang mesti ada bagi seseorang yang benar-benar ingin bertaubat sepertimana yang telah diambil dari Al-Quran dan hadis, antaranya:


1) Bersegera meninggalkan perbuatan dosa dan maksiat tersebut.

2) Menyesal atas dosa-dosa yang telah dilakukan.

3) Berazam untuk tidak kembali bergelumang dalam dosa dan kemaksiatan.

4) Mengembalikan hak-hak orang yang dizalimi atau memohon kemaafan darinya.


Terdapat juga sebahagian ulama’ yang menggariskan syarat-syarat lain bagi mereka yang ingin bertaubat dengan taubat nasuha, antaranya:


1) Meninggalkan dosa-dosa tersebut (taubat nasuha) ikhlas kerana Allah swt dan bukan kerana perkara-pekara lain.

2) Merasa jijik dan benci dengan dosa yang yang dilakukan dan mengakui akan kemudharatannya.

3) Bersegera melakukan taubat nasuha.

4) Berasa takut dan risau ia akan kembali kepada dosa dan kemaksiatan.

5) Cuba Mendapatkan kembali hak-hak Allah swt (cth: zakat, solat, dsb.) yang telah di tingalkan sebelumnya (sekiranya boleh).

6) Mencari sahabat-sahabat yang soleh yang mampu membimbing dan membantu supaya dia sentiasa mengingati Allah dan tidak kembali kepada kemaksiatan.



Hamba Allah yang benar-benar menyesal dan bersungguh-sungguh serta berjanji tidak akan mengulangi dosa lalu, insyaAllah akan diterima taubatnya kerana janji Allah di dalam firmannya:


‘Dan Dialah yang menerima taubat dari hamba-hambaNya dan memaafkan kesalahan’ - Surah asy-Syura: 25.



p/s: peringatan untuk diri sy dan sahabat...
selagi masih ada peluang bernafas, bertaubatlah...

 
keredhaanMU.. © 2008 by para Você | Re-design Sweet Baby Girl